Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Pada Anak Usia Sekolah

Authors

  • Indri Puji Lestari Institut Citra Internasional
  • Novitri Novitri Institut Citra Internasional
  • Fitra Amelia Institut Citra Internasional

DOI:

https://doi.org/10.33862/citradelima.v7i2.372

Keywords:

Gadgets, intensity, social interaction

Abstract

Gadgets have now become a daily necessity for modern society, so most parents have introduced gadgets to their children from an early age. Gadgets are not only used by adults, but children also have the same interests. As a result, the use of gadgets with long intensity with the type of application use without parental supervision will affect social interaction in children. The purpose of this study was to determine the relationship between intensity, type of use and gender in the use of gadgets on social interaction in school-age children. This study was conducted using a cross-sectional design and chi-square test with the results of univariate and bivariate analysis. The research sample amounted to 47 people. The instrument in this study used a questionnaire sheet consisting of a questionnaire sheet of intensity, gender, type of use and social interaction. The results of the study concluded that there was a relationship between the intensity of p-value=(0.001), the type of use p-value=(0.022) and gender p-value=(0.002) in the use of gadgets on social interaction in school-age childrenju. Conclusion there is a relationship between intensity, type of use and gender in the use of gadgets on social interaction in school-age children. The suggestion from the research is that parents can pay more attention to and monitor school-age children by supervising when children use smartphones.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah. (2015). Kasus Penggunaan gadget Pada Anak Usia Dini. Diakses pada 16 Oktober 2023 dari http://aisyahsiti02.blogspot.co.id/2015/02/kasus-penggunaan-gadget-pada-anak-usia.html.

Aqlima, D. (2020). Pengaruh Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Perubahan Interaksi Sosial Pada Anak Usia 10-13 Tahun di Desa Tuntang, Kab.Semarang. Institut Agama Islam Negeri (IAIN).Skripsi..http://perpus.iainsalatiga.ac.id/lemari/fg/free/pdf/?file=http://perpus.iainsalatiga.ac.id/g/pdf./public/index.php/?pdf=8258/1/Skripsi%20Dewi%20Aqlima.

Dinas Komunikasi dan Informatika Provinsi Bangka Belitung. (2020). Dampak Penggunaan Gadget. https://kominfo.babelprov.go.id/.

Harfiyanto, D., Utomo, C. B., & Budi, T. (2015). Pola Interaksi Sosial Siswa Pengguna Gadget di SMA N 1 Semarang. Journal of Educational Social Studies, 4 (1). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jess/article/view/6859.

Handrianto, P. (2016). Dampak Smartphone. Sains Jurnal. Vol. 2. Hlm.1- 4. http://sainsjournalfst11.web.unair.ac.id/artikel_detail75305KESEHATANDampak%20Smart%20phone.htm.

Indriyani, M., Sofia, A., & Anggraini, G. F. (2018). Persepsi orang tua terhadap penggunaan gadget pada anak usia dini. FKIP Universitas Lampung. Diakses pada tanggal 22 September 2023 dari http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/IJECI/article/view/16887.

Kementerian Komunikasi dan Informatika. (2020). Status Literasi Digital Indonesia 2020 Hasil Survei di 34 Provinsi. http://kominfo.go.id.

Kominfo. (2018). Riset Kominfo dan UNICEF Mengenai Penggunaan Gadget di Indonesia: http://kominfo.go.id.

Muflih, M., Hamzah, H., & Purniawan, W. A. (2017). Penggunaan Smartphone Dan Interaksi Sosial Pada Remaja di SMA Negeri I Kalasan Sleman Yogyakarta. Idea Nursing Journal, 8(1), 12-18. Diakses pada tanggal 20 September 2023 dari https://jurnal.usk.ac.id/INJ/article/view/8698.

Muliadi, I. (2020) Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Interaksi Sosial Pada Anak Usia Sekolah. Jurnal PROFESI, Volume 13, Nomor 2. Diakses pada tanggal 26 September 2023 dari http://repository.unissula.ac.id/17772/.

Pusanti, S. (2019). Hubungan Antara Intensitas Penggunaan Gadget Dengan Motivasi Belajar Siswa SMK Tunas Harapan Pati. Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula, No. 2720–9148, 2019. Diakses pada tanggal 21 September 2023 dari http://repository.unissula.ac.id/15881/.

Putriana. K (2019). Hubungan Durasi dan Intensitas Penggunaan Gadget dengan Perkembangan Personal Sosial Anak Usia Prasekolah. Jurnal Kesehatan Qamarul Huda ,Volume 7, Nomor 2. Diakses pada tanggal 22 September 2023 dari https://jkqh.uniqhba.ac.id/index.php/kesehatan/article/view/112.

Retnaningsih, D., Qonita, & Arifianto. (2019). Pola Interaksi Anak Usia Sekolang Terhadap Penggunaan Gadget. Proceeding Book, 129–135.https://journal.uwhs.ac.id/index.php/whnc/article/view/292.

Rizki Istiqowati (2021). Upaya Orang Tua Dalam Mengatasi Problematika Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini, Fakultas Dakwah IAIN Purwokerto 2020. Skripsi. Diakses pada tanggal 1 Oktober 2023 dari https://repository.uinsaizu.ac.id/8818/.

Rohana, F & Hartini, S. (2020). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Interaksi Sosial Anak Usia Sekolah Di Sdn 02 Banyuurip Kecamatan Margorejo Kabupaten Pati. Jurnal Keperawatan dan Kesehatan Masyarakat STIKES Cendekia Utama Kudus. Vol. 9, No. 2 - Oktober, 2020. htpp://jurnal.stikescendekiautamakudus.ac.id.

Rozalia, M, F, (2017) Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah. Volume 5, Nomor 2, September 2017. DOI: https://doi.org/10.22219/jp2sd.v5i2.4821.

Sari, T, P. (2016) Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Personal Sosial Anak Usia Pra Sekolah Di TKIT AL. Jurnal PROFESI, Volume 13, Nomor 2. Diakses pada tanggal 29 September 2023 dari https://onesearch.id/Record/IOS2402.article124.

Sauri, S., Sulastri, A., Hakim, A, R., & Sururudin, M. (2022). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio. Vol.8, No.3, 2022, pp. 1167-1173. Diakses pada tanggal 28 September 2023 darihttps://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/3226.

Siti, M. (2016). Analisis Pengaruh Diversitas Gender Terhadap Voluntary Corporate Governance Disclosure. Diponegoro Journal of Accounting. vol. 0, pp. 200-214. Diakses pada tanggal 2 Oktober 2023 dari https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/accounting/article/view/2295.

Wijanarko (2016). Ayah Ibu Baik Parenting Era Digital. Jakarta : Keluarga Indonesia Bahagia.

World Health Organization (2020). Definisi Intensitas Available from: www.who.int.

World Health Organization. (2019). Penggunaan Gadget Pada Anak WHO. Available from: www.who.int.

Published

2023-12-09

How to Cite

Lestari, I. P., Novitri, N., & Fitra Amelia. (2023). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Pada Anak Usia Sekolah. Citra Delima Scientific Journal of Citra Internasional Institute, 7(2), 148–155. https://doi.org/10.33862/citradelima.v7i2.372

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.