EFEKTIVITAS PENDIDIKAN KESEHATAN SADARI DENGAN MEDIA PHANTOM TERHADAP PENGETAHUAN DAN PERILAKU SADARI PADA AGREGAT REMAJA
DOI:
https://doi.org/10.33862/7w1t0m74Keywords:
Breast Self-Examination (BSE), Phantom, Knowledge and Behavior, Adolescent GirlsAbstract
BSE (Breast Self-Examination) behavior is an effort to detect early or prevent breast cancer symptoms. One of the causes of the high incidence of breast cancer is the lack of education about breast cancer among the younger generation in early detection of breast cancer. The purpose of this study was to determine whether there is an effect of health education using phantom media on knowledge and behavior about breast self-examination (BSE) as an early detection of breast cancer in female adolescents at SMA N 5 Yogyakarta. This type of research is pre-experimental with one group pre-post test design. The population of this study was all female adolescents at SMA N 5 Yogyakarta. Respondents in this study were 30 female adolescents in grade XI. The sampling technique used was convenience sampling, namely by lottery. The instrument used was a knowledge questionnaire. The data analysis technique used the Shapiro Wilk test and the test used was the Wilcoxon test. The average knowledge score of female adolescents in grade XI of SMA N 5 Yogyakarta before being given health education using phantom media was 6.83 after being given health education using phantom media was 14.97. There was an increase in the knowledge score of 8.1. The value of the Wilcoxon test P = 0.000 (p-value = .000 < 0.05). The conclusion of the study is that there is an effect of health education using phantoms on knowledge and behavior regarding breast self-examination (SADARI) as an early detection of breast cancer in female adolescents.
Downloads
References
Ayuningtyas, P., & Supriyadi, S. (2023). Hubungan Tingkat Pengetahuan, Motivasi, dan Behaviour Skill Model dengan Perilaku Pemeriksaan Payudara Sendiri (SADARI) pada Mahasiswi Keperawatan S1 Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Proceedings Series on Health & Medical Sciences, 4,122–126. https://doi.org/10.30595/pshms. v4i.569
Dewi, R. I. S., Harmawati, H., & Oknita, Y. (2021). Pengaruh Pendidikan Kesehatan tentang Sadari terhadap Tingkat Pengetahuan Siswi Kelas I SMA Negeri 1 Sutera Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Kesehatan Medika Saintika, 11(1), 102–110.
Dinas Kesehatan Bantul. (2022). Hartiningsih1, S. N., * A. S., &
Isnaeni4, . Pipin Nurhayati3 . Yeni. (2024). Pendidikan Kesehatan Dengan Media Video Terhadap. Jurnal Ilmiah Multi Science, 14(1), 47–51.
Iriani, O. S., Sari, D. P., Syafrullah, H., & Ardayani, D. S. (2024). Pengaruh Edukasi Demonstrasi Terhadap Kemampuan Dalam Melakukan Praktik SADARI pada Siswi SMA PGII 2 Kota Bandung Pendahuluan Pembangunan sumber daya manusia di bidang kesehatan bertujuan meningkatkan taraf hidup bangsa dengan menciptakan manusia yang ung. 18, 42–51.
Istiqomah, R. N., Ratnawati, A. E., & Iriyani, E. (2023). Pengaruh Penyuluhan Pemeriksaan Payudara (SADARI) Melalui Media Video Terhadap Tingkat Pengetahuan Tentang SADARI Pada Remaja Putri. Jurnal Ilmah Multi Disiplin Indonesia, 2(11), 2639–2374.
Julaecha, J. (2021). Pendidikan Kesehatan tentang Deteksi Dini Kanker Payudara melalui Pemeriksaan Payudara Sendiri (SADARI). Jurnal Abdimas Kesehatan (JAK), 3(2), 115–119.
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2019). Pusat Data dan Informasi (http://www.depkes.go.id/resour ces/dawnload/pusdatin/infodatin/infodatin-kanker,pdf).
Komang, N., Hastuti, S., Astuti, I. W., Komang, N., Hastuti, S., Astuti, I. W., Sanjiwani, I. A., & Udayana, U. (2024). Pengaruh Pemberian Edukasi Video Periksa Payudara Sendiri ( Sadari) Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Mahasiswi Dalam. 17(2), 15–26.
Krisdianto, B., Natasyah, N., & Malini, H. (2023). Pengaruh Pendidikan Kesehatan dengan Booklet dan Metode Demonstrasi terhadap Pengetahuan dan Kemampuan Remaja Putri Melakukan Praktik Sadari di Daerah Pedesaan. Jurnal Ners, 7(2), 849–857. https://doi.org/10.31004/jn.v7i2. 15301
Lestari, P. I., Mansyur, H., & . W. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Metode Demonstrasi Tentang SADARI Terhadap Kemampuan Melakukan SADARI Pada Remaja Putri SMA Diponegoro Dampit. Jurnal Pendidikan Kesehatan, 9(1), 1. https://doi.org/10.31290/jpk.v9i1 .815
Meliono, Irmayanti, dkk. (2019). Pengaruh Pendidikan Kesehatan tentang Disminorhoe terhadap Tingkat Pengetahuan Remaja Putri Mengena Disminorhoe di Kelas XI SMAN 2 Banguntapan Effect of Health Education Level of Knowladge about Disminorhoe teen Prinvess Disminorhoe on in Class XI SMAN 2. Jurnal, 3(2),37–54.
Muliawati, D. (2022). Analisis tingkat pendidikan dengan tingkat pengetahuan ibu primigravida trimester iii tentang perawatan payudara pada masa nifas. Jurnal Kesehatan Madani Medika (JKMM), 13(1).
Naimah, N., & Mukhoirotin, M. (2021).
Pendidikan Kesehatan untuk Meningkatkan Pengetahuan, Sikap dan Kemampuan Praktik Remaja Tentang Pemeriksaan Payudara Sendiri. Jurnal Insan Cendekia, 8(2), 80–89.
Nurhayati. (2023). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Menggunakan Media Video, Demonstrasi, Dan Leaflet Terhadap Pengetahuan Sadari Pada Remaja Puteri. Al- Asalmiya Nursing: Jurnal Ilmu Keperawatan (Journal of Nursing Sciences), 12(1), 106–111.https://doi.org/10.35328/keperawatan.v12i1.2294
Notoatmodjo, S. (2018). Ilmu Perilaku Kesehatan. Rineka Cipta. Notoatmodjo, S. (2018).Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka Cipta.
Pertiwi, H. W., & Wati, S. J. (2024). Pengaruh Edukasi Sadari Dengan Metode Demostrasi Terhadap Perubahan Kemampuan Remaja Putri Melakukan Deteksi Dini Tumor Payudara Di Ma Al- Mubarok Bandar Mataram. Jurnal Cakrawala Keperawatan, 114–126.
Sani, F. (2016). Metodologi Penelitian farmasi Komunitas dan Eksperimental. Yogyakarta: Deepublish.
Siregar, R. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Pemeriksaan Payudara Sendiri (Sadari) Pada Remaja Putri Kelas X. Indonesian Journal for Health Sciences, 6(1), 35–42
Wastiningsih, S., Isnaeni, Y., Setyaningrum, N., & Information, A. (2024). Pengaruh pendidikan kesehatan tentang sadari dengan metode ceramah diskusi terhadap pengetahuan deteksi dini kanker










